Woensdag 23 juni 2021

27 juni 2021 - Venlo, Nederland

We zijn op de fiets naar Venlo gereden, een mooie rit door de bossen achter onze camping en binnendoor, via ondermeer het plaatsje Grubbenvorst.

Gubbenvorst is een oude plaats met een leuk plein en een gezellige sfeer. Er zijn niet echt heel oude gebouwen, maar het is sfeervol. Een oude kerk ontbreekt, die is vervangen door een naoorlogse kerk.

Voorbij Grubbevorst voert de weg langs de uiterwaarden van de Maas en zie je rechts de duinen, begroeid met bomen en struiken. Ooit heeft er een kasteel gestaan (Het gesloten slot), waar slechts een heel klein restant, een ruïne, van resteert. Als je dan de informatie leest, dan lees je opnieuw dat in 1945, een destijds grotere ruïne, door de Duitser is opgeblazen. Zoals dat met zoveel kerken van dorpen langs de oever van de Maas is gebeurd. Als je leest hoeveel laat middeleeuwse kerken er zijn vernietigd door de Duitsers, is dat bijna ongelofelijk. Vernietiging van cultureel erfgoed! Wat moet dat met de bewoners gedaan hebben destijds, in een tijd dat de kerk nog in het middelpunt stond van het gemeenschappelijke leven?

Bij Venlo verandert de omgeving en fiets je eerst langs een zandwinplek (afgraving > nieuwe natuur) en vervolgens langs fantasieloze bedrijfsterreinen, voordat je langs Blerick (voorstad van Venlo) en langs het spoor je je op de maasbrug begeeft. Eenmaal de maasbrug overgestoken ben je direct in het centrum van de stad.

Venlo had een slecht imago als grensplaats met veel drugsoverlast. De binnenstad is in de oorlog ernstig beschadigd en de saaie wederopbouwarchitectuur, die de lege gaten heeft opgevuld, is ook hier aan de orde. Maar Venlo is enorm verbeterd. De Maasboulevard is vernieuwd en heeft geleid tot grote bebouwing langs de Maaskade en een aantal vernieuwde winkelstraten. Het is er een stuk beter op geworden.

Venlo heeft een relatief groot aantal pleinen, die bijna allemaal door terrassen zijn bezet. Venlo oogt heel gezellig en sfeervol met zo’n nu en dan oude Gotische woonhuizen en in het centrum twee oude kerken; de Sint Martinusbasiliek en de Joriskerk en vooral, als voornaamste blikvanger, het oude raadhuis op het centrale plein.  Een raadhuis met zeer hoge stoep en een toren.

Op dit plein hebben we een kop cappuccino met worteltaart genuttigd, dat was onze lunch. We hebben nog wat inkopen gedaan in een soort moderne “Winkel van Sinkel”, een winkel waar van alles te koop is, van feestartikelen en onzinnigheden, tot gereedschap en goedkope parfum, e.d. (zoals het gezegde luidt: “In de winkel van Sinkel is alles te koop, hoeden en petten, en damescorsetten, drop om te snoepen en een pil om te poepen”).

We hebben ons prima vermaakt in Venlo en het is zeker aan te bevelen om Venlo eens te bezoeken.

Onderweg naar huis hebben zijn we Blerick nog even doorgereden, niet zo bijzonder. Via de knooppunten zijn we huiswaarts  gereden en hebben we in Grubbenvorst nog een kledingwinkel bezocht en inkopen gedaan. De verkoopster bleek afkomstig uit Swolgen. We hebben nog even met haar staan praten over Venlo en over haar winkel. Ze gaf aan dat ze van toeristen wisselende reacties over Venlo krijgt. De een vindt de stad niet leuk omdat er zoveel Duitsers komen en de ander beleeft de stad zoals wij dat gedaan hebben. In hoeverre ze haar eigen mening daarmee weerspiegelde, dat weet ik niet? Daarmee zie je dat nog altijd de tweede wereldoorlog, in sommige gevallen, bepalend is voor iemands beleving.

We hebben goed weer gehad en hebben ‘s-avonds weer heerlijk voor de tent gegeten.