Zaterdag 22 juni: Wandeling in de omgeving van Hausen en Hähnen.

22 juni 2024 - Hausen, Duitsland

Zaterdag begon grauw met ‘s-nachts regenbuien. In de loop van de middag brak de zon door. We zijn naar Hausen gereden voor een korte wandeling met een mooi uitzicht. Eenmaal geparkeerd bleek dat we niet op de juiste plek beland waren en zijn we 8 km. doorgereden naar de andere kant van de berg, meer richting Bad-Hönningen. We bleken in het gehucht Hähnen te zijn beland, maar ook daar verkeerd te zijn en moesten toch weer de 8,5 km. terugrijden.

Omdat het op de locatie zo mooi was hebben we daar gewandeld en volgden we een weg en later een modderig pad langs de bovenkant van de berghelling met mooie vergezichten. We hoorden een vreemd geblaf, van naar ik vermoedde, een schorre hond. Ik liep op het geblaf af en het verplaatste zich en leek uit de bomen te komen. Was het dan een vogel die ik hoorde en geen hond? Ik liep behoedzaam door richting het geluid en zag plotseling op het pad waar ik liep, op zo’n 20m afstand, twee reeën staan. De een wat groter dan de ander. Zij maakten dit geluid.
Ze hadden mij aanvankelijk niet in de gaten, maar toen ze me hoorden lopen, schrokken ze en sprongen ze letterlijk op van schrik en stoven ze de beboste steile helling weer in. Ik liep door en even later zag ik ze voor de tweede keer. Nu vluchtte ze de helling verder naar beneden en raakte ik ze uit het oog.

We zijn van Hähnen naar Hausen teruggereden en met de routevinder van mijn mobiel hebben wel de juiste plek gevonden (Malberg), daar hebben we een korte wandeling gemaakt rondom een voormalige basaltgroeve. Bij een restaurant de Malberghütte hebben we een versnapering genomen en genoten van het weidse uitzicht.
De Malberghütte ligt op een hoogte van 366 m en biedt een prachtig uitzicht met een prachtig panoramisch uitzicht tot ver in het Wiedtal en over de hoogten van het westelijke Westerwald. Het is voormalige skihut naast het bergstation van de Malberglift.

Nu ik het geluid van reeën ken, is me het geblaf ook in de nabijheid van de camping opgevallen. Vannacht, met de dageraad, heb ik ook reeën horen schreeuwen en nu (zondagmorgen 8.30 uur) hoor ik ze in het bos rondom de camping schreeuwen. Tot nog toe hebben we; reeën, een vos, de Nijlgans, een lIJsvogel, eekhoorns, hazen en roofvogels gezien. Het schijnt dat er op de camping ‘s-nachts ook wasberen rondscharrelen, maar die hebben we nog niet gezien.

Jouw reactie