Naar de Eifel voor een fietstocht.

20 september 2023 - Daun, Duitsland

Naar de plaats Daun gereden in de Eifel. Vandaar loopt een fietspad het zogenaamde Maare-Mosel-Radweg. Een redelijk vlak fietspad dat je circa 90 km ver brengt. Het heeft de categorie “licht”, maar er zat behoorlijk veel “vals-plat” in en over lange stukken. Het voert over hoge bruggen en door 4 tunnels en langs weiden en akkers en af en toe een dorpje. Het toont het landschap van een voormalig vulkanische gebied. Er is een aantal ronde meren. De meren zijn in een krater gevormd.

Op de route ligt ook een lavabom met een gewicht van ongeveer 120 ton. Ik heb totaal 35 km gefietst en vanwege de warmte (27 gr) en de felle zon en het feit dat de aangrenzende paden behoorlijk in hoogte verschilden, heb ik niet de moeite genomen van de route at te wijken, ook omdat ik onbekend ben en me maar liever aan het bekende pad vastklampte. Ik dacht ik moet niet verdwalen, want mijn route-app was totaal onduidelijk. Daardoor heb ik wel eental zaken gemist, zaken die juist op redelijk korte afstand van de hoofdroute lagen, zo bleek later. Mijn route-app werkte niet en mijn batterij was heel snel leeg. Ik was dus niet goed voorbereid. Maar evenwel een mooie tocht. In de tunnel was het koud en zeker als de tunnel lang is koel snel af en met vals-plat rijd je niet zo snel. Met bezweet lijf erin en 600m later afgekoeld er weer uit.

Onderweg heb ik een aantal korte stops gemaakt en mijn koffie gedronken. Overal langs de route staan picknicktafels en toeristische informatieborden. Het is echt een seniorenroute. Voor hen die je met de elektrische fiets je moeiteloos voorbij fietsen, terwijl ik met een laag tempo mijn voortgang er probeer in te behouden. Op enig moment ben ik rechtsomkeer gegaan.

Na afloop ben ik Koblenz nog even ingegaan en de stad nog even doorgefietst. Ik heb heerlijk in de zon gezeten. Ik was pas tegen achten thuis en heb van het oude brood wentelteefjes gebakken. Dat vult wel, na twee was ik al zat.

Het was bijzonder warm vandaag en in de middag erg zonnig. Morgenochtend is het ook nog zonnig en dan volgt er regen, dus morgen bijtijds op en nog maar even kijken of ik een andere tocht kan doen.

1. Henk:
    21 september 2023
    Je hebt wel heel mooi weer zeg. Mooie foto's ook. Bijzonder zo'n tunnel. Had graag met je mee gefietst. We hebben hier nu regen. Hopelijk is het daar beter.
    Viel Spaß beim Radfahren. Grűße