Vertrek uit Steffenberg naar Limburg an der Lahn

18 september 2023 - Lahnstein, Duitsland

Vannacht enkele lichte buien gehad, ik werd er wakker van. Vanmorgen was de lucht grijs, maar het was droog. Ik ben na het signaal van de broodbakmachine om 7.30 uur opgestaan en heb ontbeten in de tent, buiten was het te nat.  Daarna heb ik de spullen geordend en ben ik begonnen met het uitruimen van de tent en het inladen van de auto. Ik heb de tent drooggemaakt en heb toen de spiralen losgemaakt en vanaf achterafaan de tent inelkaar laten zakken. Een nadeel van dit doek is dat er zich veel lucht ophoopt en dat dat je hindert bij het opvouwen van de tent. Ik had de deuren niet dichtgeritst, dus de lucht kon ontsnappen. In een mum van tijd was de klus geklaard, alleen de tent was nat. De auto was chaotisch ingeruimd, maar goed alles ging er makkelijk in, dan neem je het ook niet zo nauw.

Na de inpakklus heb ik me gedoucht en geschoren, heb ik afgerekend en bij de Aldi nog enkele boodschappen gedaan en getankt. De benzine kost hier zeker 15 tot 20 cent minder dan in Nederland. Via een binnenwegroute ben ik naar de snelweg gereden, omdat de geplande route afgesloten was. Maar ook op deze route weer een wegomlegging. Het houdt niet op in Duitsland. Het was een mooie route, maar met veel bochtwerk en dalen en klimmen. De Duitsers zijn gewend hier harder te rijden, dus op een keer had ik een bumperklever. Het was maar van  korte duur. Na een uurtje rijden belandde ik in Limburg an der Lahn. Ik heb bij de VVV een route gehaald en deze voor een groot deel gelopen. Prachtige smalle straatjes met overhangende vakwerkhuizen. Ook heb ik de St. Georgs Dom bezocht gebouwd tussen 1180-1235.

De dom van Limburg is een opvallend gebouw in Limburg an der Lahn en steekt ver boven de stad uit door de ligging op een heuvel. Al vanaf 910 bevindt zich een kerk op de plek waar de huidige dom te vinden is. In 1235 werd de huidige kerk ingewijd en pas in 1827 werd de dom een bisschopskerk. De twee opvallende torens werden in 1860 toegevoegd en in 1870 werd het kapittelhuis aan het zuidelijke zijschip gesloopt en kreeg het zijschip een neoromaanse façade.

Na het bezoek van Limburg an der Lahn ben ik naar de camping nabij Koblenz gereden. Deze ligt op een berg met een prachtig uitzicht op een wit slot; Schloss Stolzenfels aan de Rijn. De camping ligt op de kruising van de rivier de Lahn en de Rijn. Helaas heeft mijn plek niet zo’n mooi uitzicht, ofschoon er achter mijn tent ook een prachtig uitzicht is, maar de heg is wat hoog en de takken van de bomen voorkomen een vrij uitzicht. Direct naast mijn plek heb ik zicht op Burg Lahnech een kasteel uit 1226, dat op zo.n 50m afstand staat. Ik ben er al even heengegaan, er worden ook rondleidingen verzorgd.

Morgen maar eens kijken hoe ik per fiets in Koblenz kom (half uur fietsen). Verder schijnen er fietspaden langs de Moezel te zijn. Dus nog wat uitzoekwerk.