Hessen in Duitsland

17 september 2023 - Steffenberg, Duitsland

Vrijdag ben ik uit Nederland vertrokken naar Duitsland voor een week vakantie. De reis was vermoeiend want het was erg druk en er waren heel veel wegwerkzaamheden. Bij Hagen ben ik de snelweg afgegaan om een supermarkt te vinden om mijn lunch te kopen, maar dat had ik beter niet kunnen doen omdat de weg terug naar de snelweg niet eenvoudig was. De oprit was afgesloten dus al het verkeer moest al filerijdend over dorpswegen zijn weg vinden door de heuvels naar de eerstvolgende oprit. Een oponthoud van zeker 2,5 uur. Maar ik heb wel over prachtige landweggetjes gereden met mooie vergezichten. Het is niet prachtig!

Ik sta op camping Hinterland in Steffenberg, met als enige plek van de camping uitzicht over het dal. Alle andere plaatsen zijn begroeid met struweel, waardoor er geen uitzicht is. Men wilde mij eerst op een afgeschermde plek zetten, maar ik vroeg of er ook een plek met uitzicht was.

Gisteren heb ik gefietst, ook prachtig fietsen hier, maar wel steil. Dus zo nu en dan met de fiets aan de hand. Ik heb afgelegen bospaden bereden en je komt geen mens tegen, wat een rust hier en schitterende vergezichten. Er hangen overal borden met waarschuwing voor gevaar van afvallende boomtoppen die door de droogte verzwakt zijn. Dat is wel griezelig, maar ik laat me de pret niet ontnemen. De asfaltwegen mijd ik zoveel mogelijk omdat het autoverkeer erover raast.

De zon schijnt volop het is 26 graden en ik was van plan om vanmiddag naar Frankenberg te gaan, via Marburg. Met de auto en daar te fietsen door de stad en of omgeving. Marburg bleek een prachtige stad. Een stad tegen de berg gebouwd, een universiteitsstad. Prachtige vakwerkhuizen, dus ik ben niet naar Frankenberg gegaan.

Marburg ligt in het centrum van Duitsland, iets ten westen van het geografisch middelpunt.

De stad ligt aan de rivier de Lahn en heeft een goed bewaard middeleeuws stadscentrum. Marburg geniet vooral bekendheid door zijn universiteit, de Philipps-Universität, die in 1527 de eerste protestantse universiteit ter wereld was. De stichter en naamgever was Filips I van Hessen.

Morgen pak ik mijn boeltje weer op en ga ik richting Koblenz na eerst nog Limburg an der Lahn aangedaan te hebben.