Dinsdag 15 juni 2021

16 juni 2021 - Callantsoog, Nederland

Vandaag zijn we weer actief geweest. We hebben eerst weer, zoals elke morgen, ontbeten in de zon. Heerlijk die vrijheid om op te staan wanneer het mij goeddunkt en te doen waar je zin in hebt. Naderhand zijn we langs de rand van het terrein gaan zitten in de schaduw van de bomen en hebben we gelezen.

Na de middag zijn we op de fiets naar Den Helder vertrokken. Eerst langs Callantsoog, daar hebben we het kerkje bekeken en ben ik de begraafplaats opgelopen en toen zijn we doorgefietst naar Den Helder. Een fietspad langs de voet van de duinen en na enige tijd door de duinen heen. We hadden straffe tegenwind en in de duinen met veel stijgen en dalen van het fietspad, dan ontbeer je wel de hulpmoter die men met een E-fiets heeft. Als je zo aan het zwoegen bent om de hellingen en de wind te trotseren geniet je niet meer van de omgeving.

Na een korte pauze op een bankje met een prachtig uitzicht over het duinlandschap zijn we weer doorgegaan. Een uitkijkpunt beklommen bij het strand Falga. Een uitkijkpunt met een militair doel. Hier werd in de duinen het beschieten van vliegtuigen geoefend en vanuit de uitkijktoren werden de militairen gadegeslagen en hun verrichtingen beoordeeld door hun superieuren.

We zijn doorgefietst naar Fort Kijkduinen, waar we op het terras wat gedronken hebben. Het fort is gebouwd tijdens de Franse tijd (begin 19e eeuw) en huisvest nu een museum en een aquarium. Vanaf het terras hadden we een mooi uitzicht over de duinen en de zee en de zandplaat die voor de kust ligt. De zandplaat stak wit af tegen de staalblauwe hemel. Er is een koepel over het fort gebouwd en als je binnen staat en door de ramen naar buiten kijkt lijkt het net of je in het panorama van Mesdag in Den Haag staat. Je kijkt onder de rand van de overkapping uit op de duinen en de zee. Alleen dit keer is het een echt landschap en niet geschilderd. Opmerkelijk genoeg fietsten we even later aan de voet van de grote rode vuurtoren, (de Lange Jaap 63,45m, gebouwd in 1877) door een staat genoemd naar de schilder Mesdag.

We zijn via Huisduinen naar Den Helder gefietst en kwamen de stad binnen via een deel van de stad wat je niet het mooiste deel kunt noemen. Veel afbraak en lege terreinen, verloederde straten, niet fraai. De Koningstraat en de Beatrixstraat zijn de hoofdwinkelstraten en die waren grotendeels opgeknapt. We vonden Den Helder geen leuke stad en zijn ook snel weer gegaan. Bij Albert Heijn nog even een pastasalade gekocht en wat broodjes en we zijn onze thuisreis weer begonnen. Na een aantal keren fout te zijn gereden toch maar weer de oude weg gevonden, langs het ziekenhuis, langs Huisduinen en de bekende rode vuurtoren, richting het fietspad door de duinen. Dit keer ging de reis voorspoedig. We gingen voor de wind en reden daardoor flink aan en de hoogteverschillen waren geen probleem meer. Binnen een uur waren we weer in Callantsoog en hebben we op een terras een heerlijk schepijsje genomen en zijn we vervolgens naar het strand gelopen, over het duin naar beneden.

Het was heerlijk op het strand en de zon was warm en er stond geen wind. Tegen het duin aan hebben we ons plaid neergelegd en hebben we zeker vier uur aan het stand gezeten en van de ondergaande zon genoten. We hebben ons diner, de tonijnpastasalade genuttigd en hebben heerlijk ons boek kunnen lezen, door het frisse water gewaad en door het zand gelopen. Super dat strand en entourage en zo rustig en mooi de zon die stilaan de zee inzakt. Rond 10 uur zijn we naar de camping gefietst. De fietstocht voelde fris aan omdat onze huid de warme zon is gewend. Bij de tent aangekomen nog koffie gedronken en toen gedoucht en voldaan naar bed.

Morgen staat er weer een actieve dag op het programma. Een fietstocht rondom Enkhuizen samen met W en J. F. Wat is het leven toch goed op deze manier. En dan te bedenken dat ik met mijn boek ‘t Hooge Nest inmiddels in kamp Westerbork ben beland. Als je dan leest wat voor een beperkingen en leven men in zo’n kamp heeft en dat spiegelt aan de vrijheid die ik heb en de vakantiegenoegens, dan realiseer je je dat je een gezegend mens bent onder gezegende omstandigheden. Vrijheid is toch veel waard! Als er een exponent van vrijheid is, dan is dat wel vakantie!