Donderdag 16 september 2021

16 september 2021 - Epen, Nederland

Vandaag begon de dag met zachte regen en de hemel was grijs en grauw. Niet een hoopgevend begin van de vakantie. Ik hoorde iemand op de camping zeggen “De buitenradar geeft geen regen aan”. Wellicht was de regenval van te weinig betekenis om opgepikt te worden door de buienradar. We zijn maar in bed blijven liggen, iets wat voor mij zeer ongebruikelijk is. Rond 9.30 uur kwamen we uit bed en hebben we ontbeten in de tent. Ons plan om te gaan wandelen ging dus niet door, maar wees getroost, rond 12.00 uur brak de zon door en na wat schuchtere zonnestralen, waardoor het toch weer vestenweer was, brak ze dan toch echt door en was het heerlijk zomers warm. Een zomerse verrassing.

Wat voor ons ook een aangename verrassing was, was het feit dat E appte dat ze nog even langs zouden komen. E & J staan met hun camper in de buurt van Valkenburg en wilden naar huis terugrijden, maar zijn eerst nog even bij ons langsgekomen. Dus wij in allerijl naar Gulpen gegaan om nog bij de Lidl boodschappen te doen voor de lunch en voor het geval ze ook nog zouden blijven en bij ons zouden dineren, hadden we de koelbox flink volgeladen met ingrediënten voor een rijkelijk diner.

Iets later dan afgesproken kwamen E & J op de camping aan. We hadden ons dus voor niets zo gehaast. Wat een fijn weerzien! Wat leuk dat ze langskwamen! We konden heerlijk in de zon zitten en genieten van elkaars aanwezigheid, de verhalen over de bruiloft en de zon en het onnederlandse uitzicht over het dal. Ja, Limburg is mooi en je waant je echt in het buitenland, althans het is anders dan het gebruikelijke landschap dat je kent als je in Nederland op vakantie gaat.

We hebben lekker zitten keuvelen en toen zijn E & J na de lunch naar hun camper gelopen om huiswaarts te keren. Alleen de camper startte niet. Dit probleem hadden ze al vermoed, omdat zij bij het verlaten van de camping vanmorgen ook al een lege accu hadden. De boer had ze met de trekker en een sleepkabel op weg geholpen. Maar goed, het half uurtje rijden bleek onvoldoende om de lege accu weer op te laden. Kortom, ook nu gaf de accu geen teken van leven. Niet meer dan een wat zacht kort kreunend  geluid  kwam er onder de motorkap vandaan.

Gelukkig hadden we een accukabel, die je middels de sigarettenaanstekers verbindt. Maar helaas, ook dat bood geen oplossing. Iemand van de camping had een accukabel en de verbinding met mijn auto met mijn accu als hulpaccu, deed de motor starten. Voordien hadden ze nog de tankdop losgemaakt, opdat ze niet alsnog het contact moeten afsluiten om de tankdop voor het tanken met de contactsleutel te openen. Daar gingen ze, op naar huis. Hun echte leven begint nu echt.

Wij zijn wandelend naar Epen gegaan en hebben onderweg nog met een echtpaar gepraat, Ze gaven ons nog wat tips over restaurants en een locatie waar je ijs en fruit kunt krijgen. We hebben de route gevonden en zijn langs de Volmolen, een watermolen gelopen richting Camerig. Daar troffen we de “IJslocatie”. Ja, dan blijft er niets anders over dan ons te verlustigen aan IJs met vers fruit en slagroom. Heerlijk en zeker voor herhaling vatbaar!

We zijn teruggelopen en hebben de route weer naar Epen opgepakt en kwamen nog langs het restaurant De Smidse, waar inderdaad de vlaai Victoria op het menu stond. Die vlaai was ons aangeraden, die moet heel bijzonder zijn. We gaan het beleven, maar we moeten het niet te bont maken met de calorieën, dus we hopen dat het wandelen veel compenseert.

We hebben voor zeker vier dagen warm eten in huis en vlees in overvloed, dus uit eten gaan doen we ook zo snel niet. Trouwens, nu zaterdag de Corona-pas van kracht wordt hebben we er sowieso geen zin in om eerst je coronaveiligheid te moeten aantonen. Wat een waanzin!  Wat gaan ze doen met de niet gevaccineerden, hangt men een bordje op “Voor Niet-gevaccineerden Verboden!”  Je denkt toch niet dat niet-prikkers zich voor elke gelegenheid laten testen, wel? Er ontstaat zo een tweedeling in de maatschappij en wat een last leg je bij de horeca neer? Waar gaat dit naar toe, totale controle van het individu? Voorlopig moeten we ons maar niet druk maken, genieten van de vrijheid en de vakantie en vrijheid is nu de leus.

We zijn naar Epen gewandeld, langs de Volmolen, een watermolen en hebben de plekken gezocht waar we een groot aantal jaren geleden ook zijn geweest. Toen hadden we in het voorjaar een hotel geboekt en vandaaruit hebben we gewandeld. We konden het hotel weervinden, het echter leeg en stond te koop. Ook het Italiaaanse restaurant met panoramaterrtas hebben we weer gevonden. Daar hebben toen gedineerd met een schitterend uitzicht over het dal. Het restaurant Bij Giuseppe was er nog. Daarlangs zijn we toen naar de route gelopen. We hebben de route een heel klein stukje weer gedaan en toen zijn we naar huis gegaan.