Vrijdag 17 september 2021, onze eerste echte wandeling

17 september 2021 - Epen, Nederland

Vannacht slecht geslapen omdat we schuin liggen en met matras en al tegen de achterkant van de keuken aanzakken, waardoor er geen beenruimte voor mij overblijft. Bovendien was is ik veel te warm aangekleed.

De wandeling: We zijn om 11.00 uur vertrokken met rugtas met proviand en koffie. We hebben een wandeling van bijna 15 km. gemaakt. Echt een heel mooie wandeling met veel afwisselingen en veel klim- en daalwerk. Over een heuvel heen, door de bossen met prachtige vergezichten en toen weer afgedaald om langs Cortessen de Cortesserbeek te volgen, die bij een brug samenkomt met de Kleine Geul.
De beek meandert richting Epen en het pad voerde langs een helling van een heuvel en langs een kleine groeve, wat ons aan Luxemburg deed denken en langs de oever van de beek met veel vlak drassig land. Langs de beek is het maaiveld soms zacht en er staan prachtige roze bloemen die heerlijk geuren. Door het uitslijten van de beekwand zijn er hoge verticale wallenkanten ontstaan van wit zand. Wanden waar in het voorjaar weer vogels hun nest zullen maken.

Langs de Eperbaan was ik het zat en daar stond een bank waar ik niet voorbij wilde gaan, voordat we er eerst gezeten hadden. We gingen pas om 14.30 uur lunchen en hebben er een flinke pauze gehouden. Op de Epenerbaan rijdt het toeristische verkeer, vooral veel auto’s, wielrijders (elektrische fiets, race- en motorfiets). Het was geen mooi rustpunt, maar ik kon even niet verder. Mijn voeten deden zeer want mijn nieuwe wandelschoenen zijn nog niet ingelopen. Op het kaartje zie je de route. Een route die voor ons is begonnen bij de Plaatweg (bij de Calvariekapel) meteen richting de Volmolen. Dit punt ligt op korte afstand van onze camping.

Vanavond hebben we weer heerlijk buiten gegeten. Het weer is zacht en nu, om bijna acht uur, zit ik nog buiten aan dit verslag te werken. De lichtjes in het dal gaan stilaan aan en de auto’s rijden al met de lampen op. Het is windstil en de geur van de natuur vermengt zich met de lucht van koeienmest en een aantal koeien loeit op de achtergrond en begroet de vallende avond. Tijd om naar binnen te gaan en te genieten van een kopje koffie.