Donderdag 17 juni 2021

17 juni 2021 - Alkmaar, Nederland

Het weer was vandaag anders, vanmorgen even een paar spatjes en toen een bewolkte hemel, die al weer ras plaatsmaakte voor een zonnige hemel. Dus weer lekker warm. In de middag zijn we naar Alkmaar gegaan en hebben we de VVV bezocht en een wandelroute door Alkmaar gekocht. De wandeling was interressant en zo zie je straatjes die je anders niet ziet en kom je dingen te weten die leuk zijn om te weten. Nooit geweten dat Dirk Sonoy, bij mij bekend als straatnaam, eigenlijk Diederick van Sonoy is en een historisch figuur tijdens het Spaanse beleg van Alkmaar.

Alkmaar is echt een hele leuke stad met kleine straatjes, winkeltjes, grachten en ook veel monumenten. We kennen de stad al een beetje omdat we vorig jaar daar ook zijn geweest. Vooral ik was moe van het geslenter. Ik vermoed dat dat komt omdat ik een weerslag heb van gisteren en eergisteren, toen zijn we nogal actief geweest. We hebben ons een terrasje met cappuccino en appelgebak gegund (bij de Grote Kerk) en daar uitgerust. Daarvoor hadden we op de Mient al op een terras gezeten met een schepijsje. Echt vakantie dus.

Na ons bezoek aan het centrum zijn we naar een Lidl gegaan en hebben we inkopen gedaan voor het avondeten. Vandaaruit zijn we naar Petten gereden en hebben we de Hondsbossezeeswering gezien, die nu deels aangeland is met een heus strand. Door zandopspuiting in 2014 is er op natuurlijke wijze duinvorming ontstaan en heeft Petten een normaal strand met een heel smalle en lage duinenrij. Een van de duinen is kunstmatig verhoogd en biedt plaats aan een panoramapunt.
We zijn vervolgens naar de bekende palenrijen op het strand gelopen en hebben daar nog wat rondgehangen, foto’s gemaakt en pootje gebaad. De palen zijn rond 1825 geplaatst als golfbreker en om het opslokken van het land tegen te gaan.

300 Jaar geleden lag de kustlijn van Petten zeker meer dan 200 meter meer westwaarts. Tot twee keer toe is het dorpje door de zee verzwolgen. Nu is het een dorpje met voornamelijk naoorlogse bebouwing. Een saai dorp. We zijn naar huis gegaan en hebben eten gekookt. Rond 20.45 uur zaten we aan het diner, weer heerlijk voor de tent. We hebben al met al toch weer ruim 11.000 stappen gezet (9 km.) vandaag.

Ik heb nog even de auto schoongemaakt, want die was volop bescheten en niet zo zuinig ook. Strontflatsen ter grootte van een soepbord en niet een, maar meerdere geklonterd aan mijn lak geplakt en bijna ingebrand door de felle zon.