Zondag 20 juni 2021

21 juni 2021 - Swolgen, Nederland

Vandaag was het weer een zonnige dag, maar niet zo warm als de dagen ervoor. Het is meer bewolkt, maar als de zon door de wolken heen prikt is ze weer heet en fel. We hebben een fietstocht gemaakt langs de Maas door het natuurgebied De Maasduinen.

We zijn eerst naar een fiets- en voetgangersveer gefietst en hebben de oversteek gemaakt. We kwamen uit in het plaatsje Arcen, maar eerst kwamen we langs de bierbrouwerij van Hertog Jan. Ik was daar met een personeelsexcursie eind jaren 90 geweest, toen ik nog bij de gemeente werkte. Er loopt een pijpleiding over de weg van de brouwerij naar de aan de andere kant gelegen horeca-inrichting.

Het dorpje Arcen ligt langs de Maas en is een grote toeristische attractie. De terrassen zaten vol en overal 50- en 60tigers met de elektrische fiets, die hier een halt hielden. Wij dus niet, het was ons te druk.

Even buiten Arcen ligt een kasteel. Ook daar was het druk en we zijn doorgereden, verder De Maasduinen in. De route voerde over gewone asfaltwegen, wat we niet zo leuk vonden, maar goed je hebt er mee te doen. Later kwamen we meer in de bossen terrecht en lijkt het landschap veel op de Veluwse bossen, met bulten en duinen en paden die op en neer gaan.  Het was druk in het bos! Zondag is eigenlijk niet de juiste dag om zo’n uitstapje te maken. Alle banken op het traject waren bezet, irritant!

We hebben niet eerder dan om 15.00 uur onze lunch aan een picknicktafel in het bos genuttigd. We zijn doorgefietst langs prachtige bosmeren en vennen en weilanden. We hebben de route ingekort en zijn langs de Maas weer teruggefiets en hebben aan de oever van de Maas op een veldje, waar picknicktafels stonden, ruim een uur in de schaduw gezeten en ons boek gelezen. Op de Maas waren waterscooters aan het racen. Met een enorme vaart raceten ze voorbij. Na een vervolg van onze fietstocht hebben we de veerboot genomen. Een heel kleine veerboot, waar hooguit zes fietsen op kunnen staan. De veerdienst was er al vanaf de 13e eeuw. Nee, niet de motorboot natuurlijk!

We zijn in de schaduw van de tent gaan zitten en hebben daar ons eten bereid. We hebben zo’n elektrische hapjespan en daar bereiden we bijna alles in. Dit keer verschafte de pot nasi en rundvlees kebab met pindasaus en aardbeienroomkwark als dessert. Klinkt niet slecht he?

De hele avond was het te warm om buiten in de zon te zitten, dus we zaten half in de tent en half buiten de tent en vermaakten ons met lezen. We waren getuige van een bijzonder mooie zonsondergang en later toen de regen ons naderde was er aan de andere kant van de camping een duidelijk zichtbare regenboog.

Het boek ‘t Hooge Nest heb ik allang uit en ik ben nu met een nieuw boek begonnen en al weer bijna op de helft van het boek. Het was een zwoele zomeravond en toen we rond middernacht naar bed gingen begon het een beetje te regenen. Ik vind het gezellig als het een beetje regent en je ligt in je tent. Maar het beetje regen werd aanhoudend regen. Het is de hele nacht blijven regenen en flink ook. Tot 12.00 uur de volgende morgen heeft het, eerst flink en later, zacht geregend. Een nat begin van de eerste zomerdag.

Info over De Maasduinen
Ongeveer 30 kilometer ten noorden van Venlo ligt Nationaal Park De Maasduinen met daarin het Reindersmeer. De Maasduinen vormen de langste rivierduinengordel van Nederland. Daarnaast zijn er in het park vennen en heidevelden te vinden die onderdak bieden aan bevers, vossen, hagedissen, slangen en vogels. Door uitputtend landgebruik van de heidegronden ontstonden er op kale plekken stuifzanden. Het werd op een gegeven moment zo erg dat hele dorpen bedreigd werden door opwaaiend stuifzand.
De heidegronden verloren steeds meer hun waarden voor de landbouw en bosbouw nam die plaats over. Er werden veel bossen aangepland voor houtproductie. Door het aanplanten van bossen werd het opwaaiende zand tegengehouden en kwam er een einde aan het rondstuivend zand. De laatste 50 tot 100 jaar kwam er steeds meer oog voor natuur. Delen van ontgonnen landbouwgebieden werden opgekocht en weer terug gegeven aan de natuur. Zo ontstonden er diverse natuurterreinen. In het Noorden van Limburg vormen diverse van deze natuurterreinen vandaag de dag Nationaal Park De Maasduinen.