Woensdag 16 juni 2021

17 juni 2021 - Hoogkarspel, Nederland

Het was vandaag wederom een zeer zonnige dag. De heetste tot nog toe, een tropisch warme dag.

Vandaag zijn we naar Hoogkarspel gegaan, naar W & F. Toch nog een reis van zo’n 50 minuten. We waren er rond 11.00 uur en werden verwelkomd met cappuccino en gebak. Een Drentse Turf gebak dat Petra had meegenomen. Het was warm en drukkend in de tuin, terwijl het in huis koel was. Na een uurtje hebben we het besproken fietsplan opgepakt en zijn we onze fietstocht begonnen. Langs landerijen en weilanden, tussen slootjes en over steile bruggetjes, langs pittoreske dorpjes met oude kerken. De omgeving is erg mooi en afwisselend. Vooral het dorpje Twisk met de historische stoomtrein, was indrukwekkend.

Ons doel was Medemblik, waar we met een grote omweg naar toe gefietst zijn. Onderweg hebben we nog gewacht op F, omdat hij foto’s wilde schieten van een grutto die zich ophield op een paal in het weiland en ons als een bedreiging zag voor zijn nest. Al schreeuwend en krijsend vloog het dier in cirkeltjes boven ons en nam weer plaats op de paal, behoedzaam benaderd door F met de camera in de aanslag.. Even later blies hij de aftocht om weer naar het nest te gaan. Maar de foto is geschoten.

Medemblik is een mooie havenplaats met veel pleziervaart. Aan de sluis bij een brug hebben we bij een eetcafe geluncht op een zogenaamd Coronaterras. Een oneigenlijk tijdelijk terras gebouwd van stijgerpijpen over de kademuur, dat waarschijnlijk de ondernemer van de gemeente tijdelijk heeft mogen plaatsen om daarmee zijn inkomstenderving enigszins te compenseren. De vraag is, krijgen die zogenaamde Coronaterrassen geen semi-permanente,  zo niet een definitieve status en wat doet dat met de uitgangspunten van het beschermde stadsgezicht? Enfin nu even niet vanuit het werkgerelateerde denken, maar genieten.

We hebben ons fietstochtje voortgezet en zijn nog langs kasteel Radboud gegaan, waar ik even een blik naar binnen heb geworpen. Het lijkt me een sterk gerestaureerd en gereconstrueerd kasteel. Ik meende de hand van Kuypers daarin te zien, maar of dat echt zo is moet ik nog uitzoeken. Die bezoeken we nog wel een keer, als we daar meer gelegenheid toe hebben. Ook het stoommuseum, gevestigd in een oud stoomgemaal langs de dijk lijkt ons de moeite waard nog eens te bezoeken.

Eenmaal thuisgekomen hebben we onze dorst gelest met prikwater met citroen en munt. W & F hebben een prachtig huis dat stijlvol is ingericht door hun dochter die binnenhuisarchitecte is. De tuin staat vol in bloei en is mooi aangelegd met een vijver in het midden waar de waterlelies een poging doen het welbekende waterleliestafereel van de schilder Monet na te bootsen. Een nestkast, pal boven het terras herbergt een koolmeesjesgezin. Vader en  moeder koolmees voeren onverschrokken wormpjes en insecten aan voor hun hongerige kroost.

We hebben het huis nog eens bekeken en het verhaal gehoord van de verbouwing en twee oude fotoalbums ingezien. W had heerlijk gekookt; een met tonijnsalade gevulde avocado als voorafje, een pastamaaltijd bestaande uit in een tomaten- uien- en pestosaus gesmoorde moten zalm en een overdadige Griekse salade. Als dessert hadden we aardbeien in slagroom in een kuipje van gesuikerd bladerdeeg. Kortom; een diner aan een restaurant gelijk.

We hebben nog lang zitten natafelen. Vooral  over de familie en de historische familie gesproken. Dat vinden vooral W en ik leuk om te doen.  Rond 21.30 uur zijn we weer huiswaarts gegaan en hebben we de dag tevreden afgesloten.