13 maart tweede deel

13 maart 2019 - Kiryat Tiv'on, Israël

Vandaag hebben we uitgeslapen en heerlijk ontbijt gegeten in de zon op het terras. H had een pakketje meegekregen van R voor de schoonouders van A.  Zij heeft daar bijna veertig jaar geleden als kindermeisje gewerkt. H had ze gebeld en ze gaven aan dat ze even langs zouden komen. Even later kwamen er twee oudere mensen de trap opgelopen. Hij was erg spraakzaam en zij was meer bescheiden. Hij vroeg of we zijn schoonzoon nog wilde ontmoeten. Wij gaven aan nou dat hoeft niet echt, die man is zo druk met zijn bediening. Ook vanuit de gedachte dat wij meenden “wat hebben wij hem nu voor bijzonders te bieden dat hij ons zou moeten ontmoeten”. Maar geen denken aan, hij begon direct zijn schoonzoon te bellen, echter die  gaf geen gehoor. Toen nodigde hij ons uit om bij hem langs te komen, aanstaande maandag, dan zouden we hem ontmoeten. Vooruit dan maar, als het zo verloopt dan moeten we er ook voor gaan. We hebben het pakketje meegegeven en samen nog gebeden. Heel bijzonder was dat, hoe je je dan zo verbonden kunt voelen als broers en zusters in de Heer. J heeft nog voor hen gebeden nadat zij had aangegeven dat haar dochter ziek was en bij hun thuis herstelde van een operatie.

Ze vertelde dat het aantal gelovigen (Messiasbelijdende Joden) groeit en dat de jeugd door hun gedisciplineerdheid en voorbeeldige gedrag zich onderscheidt van de andere Israëlische jeugd. Vooral hun gedrag in het leger valt op. Generatiegenoten zijn soms jaloers om hun levenshouding. Ze vloeken niet, drinken niet, zijn eerlijk en gedisciplineerd.

Later op de dag zijn we te voet naar een berg gelopen, waar een standbeeld staat van de stichter van de stad (Alexander Zaid) en waar zich ook grotten bevonden waarin belangrijke Joodse vertegenwoordigers van de Sanhedrin in de eerste eeuw zijn begraven. H heeft nog een praatje gemaakt met een bezoeker en die nodigde ons uit om in Jeruzalem bij hem langs te komen. Hij was een fotograaf voor de overheid en fotografeerde de onlangs aangelegde wegen en kunstwerken (bruggen).

Het weer was heerlijk en we zijn al een beetje verkleurd. Nadat we thuisgekomen waren zijn we naar de winkel gegaan. J wilde nog van de zon genieten en liep nog even de buurt door en wij zijn naar de winkel gegegaan. Toen we uit de winkel kwamen liepen we J weer tegen het lijf. Ze vertelde een verhaal dat ze onderweg iemand was tegengekomen die ons gisteren had gezien bij het boodschappen doen. Ze was de cassière. Ze had in ons zoveel vrolijkheid gezien en we waren zo groot. Ze nodigde J uit om met haar mee te komen om mooie foto’s te maken. J is bij haar thuis geweest en heeft foto’s gemaakt van mooie plekken met mooie uitzichten. De mensen zijn hier erg vriendelijk en nieuwschierig naar waar je vandaan komt.

s-Avonds heeft F gekookt, pasta met saus en als dessert koffie met een Tom-pouce.

Op het moment is het weer slecht, veel wind en regen. Men is hier heel erg blij mee.