14 maart 2019 bezoek aan Akko (zie de foto’s onder het tabje foto’s)

14 maart 2019 - Akko, Israël

Vandaag zijn we naar de plaats Akko geweest. In de Romeinse tijd Colonia Claudia Ptolemais genaamd. Een havenplaats met een grote geschiedenis. Het is belegerd geweest door Napoleon, door Faro’s, de Feniciërs, Alexander de Grote en zelf Lodewijk de 9e en Franciscus van Asisi hebben de stad bezocht. Het centrum is overwegend Islamitisch (Arabisch) en er is een aantal kerken gesticht in de tijd van de Kruisvaarders en verder is er een synagoge en vooral moskeeën.

We zijn aangekomen bij de boulevard en hebben genoten van de zee en het uitzicht. Langs de boulevard zijn we naar de oude stad gelopen. De stad is ommuurd en een deel van de muur steekt de zee in. De golven waren hoog en beukten op rotsformaties met veel opspattend water tot gevolg. We hebben een overdekte markt bezocht (bazaar) waar de goederen keurig lagen uitgestald. Heel veel zoete lekkernijen en veel kruiden die heerlijk geurden. Natuurlijk ook veel onbenullige spullen, waar een gemiddelde toerist warm voor zou moeten lopen. Daarnaast ook vis en kookspullen, zoals pannen en schalen e.d., kleding en schoenen.

Het wemelde in de stad van de zwerfkatten en zo nu en dan stonken de nauwe straten en stegen smerig naar kattenpis. De stad was oud, maar had in mijn ogen geen oude schoonheid. De stad was rommelig en chaotisch.

Nadat we de stad bezocht hadden hebben we wat gedronken bij een restaurant (Cafeneto, zie de foto’s) aan de boulevard . We hadden een mooi uitzicht op de Middellandse zee. Het plan om ook nog naar het meer van Genesareth te gaan hebben we laten varen. De dag was al behoorlijk verstreken.

Op de terugweg naar huis zijn we meermalen fout gereden omdat Google-Maps dienst weigerde of omdat de kaarten verouderd waren. Er is recent een groot aantal nieuwe wegen tot stand gekomen. Op een gegeven moment reden we richting Bethlehem en dat is een omgeving waar je als bestuurder van een Israëlische auto liever niet wil komen. Dus er brak even lichte paniek uit toen we een regio naderden waar we ons liever niet wilden begeven. Gelukkig was er nog een afslag naar Tel Aviv en die bracht ons weer in de goede richting. Na nog een aantal keren verkeerd te zijn gereden kwamen we uiteindelijk in ons dorp aan en vonden we een supermarkt waar H zijn inkopen kon doen voor het avondeten. H kan lekker nasi koken en F heeft de benodigdheden voor een appeltaat ingeslagen.

We vermaken ons, ondanks onze grote smarttv met Netflix, met het doen van spelletjes. De tv is nog niet aangeweest. We lachen veel met elkaar en de sfeer onderling is goed.

I en H zijn op het moment (18.00 uur) druk bezig met de voorbereidingen voor het avondeten. Helaas bleek de vermeende wijn die we gekocht hadden gewoon druivensap te zijn, dus dronken zullen we vanavond niet worden.