15 maart 2019 bezoek aan Caesarea (zie ook de foto’s en de video)

15 maart 2019 - Caesarea, Israël

Vannacht werden we opgeschrikt door een oorverdovend geluid van straaljagers, een geluid dat niet wegstierf maar aan bleef houden, alsof er een invasie van buitenaardse wezen plaatsvond. Vanmorgen bleek er sprake te zijn geweest van een raketaanval op Tel Aviv en dorpjes in de buurt van Gaza. Wij zitten in het noorden van het land en hier in de buurt zitten vermoedelijk militaire luchthavens die direct in actie kwamen. Een raket is onderschept en een raket is doelloos neergevallen. Geen nare gevolgen dus, maar wel typerend voor een land als Israël. We bidden niet voor niets Israel en al zijn bewoners vrede toe.

We hebben ontbeten, helaas niet op het terras want daar was het te koud voor. Toch brak de zon nog door en hadden we een strak blauwe hemel toen we in Caeserea aankwamen.

Caeserea ook wel Caeserea Maritima genoemd en niet te verwarren met Caeserea Philipppi, dat is gelegen in het noorden van Israël. De plaats ligt aan de kust en is een havenplaats, gesticht in de 4e eeuw voor Christus door de Feniciërs. Het is later een Romeinse stad geworden die ter ere van keizer Caesar, Caeserea (stad van de keizer) is genoemd. Herodus, de bekende Herodus uit de tijd van Jezus, heeft de stad verrijkt met vele gebouwen. De stad werd de hoofdstad van de Romeinse provincie Judea.  Het hoofdkwartier van het Romeinse bezettingsleger en residentie van Pontius Pilatus (bekend van de veroordeling van Jezus). Petrus heeft later de eerste bekeerling gedoopt in deze stad, de Romein Cornelius (Hand. 10:1-48). Paulus zat twee jaar in die stad gevangen voordat hij naar Rome werd afgevoerd.  Titus vierde er zijn overwinning na de verovering van Jeruzalem (teloorgang van de stad Jeruzalem in het jaar 70). De stad was een belangrijk Christelijk centrum in de Byzantijnse tijd. De stad werd veroverd door de Arabieren in de 7e eeuw en in de 12e eeuw volgden de kruisvaarders onder leiding van Richard Leeuwenhart. In 1291 werd de stad door de Arabieren verwoest om nieuwe landingen van kruisvaarders te voorkomen. In de 19e eeuw vestigen er zich Bosniërs en in 1940 stichtten Joodse pioniers er een kibboets.

De stad is bekend om zijn Amfitheater, stad van de kruisvaarders, een aquaduct, de citadel, een Romeinse paardenrenbaan (hippodroom) en een Forum en de haven, een kathedraal Sint Paulus gebouwd op de fundamenten van een moskee en een Romeinse tempel. De kerk is echter niet voltooid en er rest nauwelijks meer iets van. De stad is ook bekend omdat hier de kelk zou zijn gevonden waaruit Jezus zijn laatste avondmaal dronk (De heilige Graal). De mythe rondom de Heilige Graal is o.m. bekend door de fictieromans van Dan Brown.

We kwamen aan en hebben eerst het aquaduct bezocht gelegen langs het strand en zijn toen doorgereden naar de stad en wel naar de ingang van het park, daar waar toegang tot de stad wordt gegeven na het betalen van entreegeld (Park). We hebben een toegangskaart gekocht voor 14 dagen voor alle parken in Israel, voor een prijs van 150 sjekel/persoon. De meerderheid had zin in koffie, dus hebben we eerst een cappuccino gedronken op een terrasje bij de ingang van het park. De man van het park, die de toegangsbewijzen controleerde droeg een wapen. Een vreemd gezicht.

We hebben een film gezien over de geschiedenis van de stad en hebben aan de hand van een folder een route gevolgd. Eerst naar het theater en daar bleken enkelen van de groep meer tijd nodig te hebben dan de rest van de groep. Dus de groep splitste in tweeen. Later hebben we elkaar weer gevonden. Op het terrein liggen restanten van allerlei bouwwerken zoals kapitelen, zuilen, basementen, dorpels, stukken van het vries, e.d. Jheeft zich uitgeleefd met de camera. We hebben een paar uur rondgelopen en zijn toen weer op huis aan gegaan.

De thuisreis was weer een heel gedoe. We wilden naar de berg Karmel, maar kwamen bij de tunnels onder de berg Karmel uit en moesten tol betalen. Toen we door de tunnel heen waren, waren we midden in de stad Haifa en konden we slechts met heel veel moeite en geduld de weg terugvinden. We zijn herhaaldelijk verkeerd gereden en gekeerd. Dat was geen onbekende ervaring.

Vanavond is het Sjabbat en inderdaad de winkels zijn gesloten. Morgen bezoeken we een kerkdienst in Haifa.