16 maart 2019 zaterdag Haifa (veel regen, geen vakantieweer)

16 maart 2019 - Haifa, Israël

Het weer is vandaag zeer slecht, veel wind en regen en ook nog onweer. Het weerbericht gaf een regenpercentage van 100%. Vandaag hebben we uitgevonden dat de kaarten van Google-Maps eerst thuis ingeladen moeten worden om in de auto gebruikt te kunnen worden. Dus deze keer ging het autorijden als een zonnetje.

We waren op tijd in de kerk van-morgen (Sabbat). Een Messiasbelijdende Joodse gemeente in Haifa. De dienst leek qua doen en laten heel veel op onze gemeente. Er was een spreker uit hun Broedergemeente in Californië. Hij had een mooie preek over de steen die weggerold was van het graf van Jezus, terwijl de vrouwen die het lichaam van Jezus wilden wassen en voorzien van kruiden, vreesden dat zij niet in staat zouden zijn om de steen weg te rollen. Ze voorzagen een probleem, wat in werkelijkheid geen probleem bleek te zijn.

Zo kunnen we onszelf in de weg zitten, terwijl als we het aan God overlaten (vertrouwen), we meer in Zijn afhankelijkheid leven en meer in Zijn plan voor ons leven wandelen. Na afloop was het te slecht weer om nog iets van de stad te zien. We zaten in een hagelbui en het vele water dat was gevallen veroorzaakte een stroomversnelling op de straten in Haifa. Haifa is gelegen tegen een berg en alles is geplaveid, dus het verschil in hoogte maakt dat 100% van het water naar benden komt zetten.

Eenmaal thuis hebben we koffie gedronken met appeltaart (zelfgebakken) en nagepraat over de preek. In de middag zijn H,  J en A een wandeling gaan maken en daar troffen ze op een zandweg een vastgelopen auto van een Israëliër. Zij hebben geholpen om de auto, die vastgelopen was in de modder, weer vlot te trekken. Nadat ze allerlei spullen onder de wielen hadden gelegd kon de auto loskomen uit de greep van de klei en modder. Er is een aantal leuke foto’s gemaakt van hun heldendaad.

“s-Avonds hebben we een preischotel van prei en zoete aardappel met kaneel gegeten voorafgegaan door Franse uiensoep en afgesloten met rijstepap met kaneel, suiker, appel en rozijnen.

We zijn in de kaarten gedoken en zoeken samen uit wat we morgen in de buurt van het meer van Tiberias kunnen bezoeken. Het belooft beter weer te worden. Zonnig weer wordt verwacht. Maandag is het alweer onze laatste dag in deze regio.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl