19 maart 2019 Reis naar het zuiden (Negev-woestijn, Zin vallei)

19 maart 2019 - Mitzpe Ramon, Israël

Na een ontbijtje op een zonovergoten terras hebben we de auto ingepakt en zijn we vertrokken. Onderweg hebben we een park aangedaan, genaamd Tel Beer Sheva (zie http://www.parks.org.il) Bersheba was in de tijden van het Oude Testament de stad van de patriarchen en sinds het ontstaan van de staat Israel de hoofdstad van de Negev.

Tel Beer Scheva betekent berg van Bersheba. Het was een Israëlische vestiging, waar Abraham en koning Abimelech van de Filistijnen een verdrag sloot, waarbij Abraham het alleenrecht van waterbronnen kreeg (Genesis 24:31).  Omdat Abraham en Abimelech een eed bij deze put hebben afgelegd noemt men die plaats Bersheba, Put van de Eed.

Op de weg naar het zuiden zagen we in de woestijn veel bedoeïenenkampen uit de Negev. Zij zijn gevestigd in de heuvels en hun kampementen zien er armoedig uit. Golfplaten huizen, veel zwerfafval , vrouwen lopen rond in totale lichaamsbedekking en dragen hun bagage op hun hoofd. Je ziet kuddes met een herder waarbij de herder geheel in het zwart is gekleed. De Bedoeïenenkampen kom je op veel plekken tegen en lijken willekeurig gesitueerd te zijn. Het is een troosteloos gezicht en ik vermoed dat er geen registratie van inwoners plaatsvindt, noch dat kinderen scholing ontvangen. Onderweg kom je borden tegen die je waarschuwden voor loslopende kamelen. Kamelen hebben we inderdaad gezien.

David Ben-Gurion
David Ben-Gurion of Ben-Goerion (geboren in Płońsk, 16 oktober 1886 – gestorven in Ramat Gan, 1 december 1973).
Ben-Gurion werd geboren als David Gryn te Płońsk in Congres-Polen, een deel van het Russische Rijk, en verhuisde - als gedreven zionist - naar Palestina in 1906. Daar werkte hij eerst als journalist en nam, toen hij de politiek in ging de Hebreeuwse naam Ben-Gurion (= "zoon van een jonge leeuw") aan.
Hij studeerde rechten aan de Universiteit van Istanboel. Ben-Gurion zette zich politiek in om in Mandaatgebied Palestina een Joodse staat te creëren en had de leiding gedurende de Arabisch-Israëlische Oorlog van 1948. Op 14 mei 1948, de dag voordat het Britse mandaat afliep, riep hij de onafhankelijke staat Israël uit, en diende aansluitend als premier tot 1963, met een onderbreking van twee jaar tussen 1953 en 1955. Hij was medeoprichter van de Arbeidspartij, de regeringspartij gedurende de eerste drie decennia. Hij bleef in de Knesset tot hij zich in 1970 uit de politiek terugtrok. Hij woonde tot zijn dood in de kibboets Sde Boker in de Negev-woestijn. De Israelische onafhankelijkheidsverklaring van 1948 is voor een groot deel van zijn hand. Hij wordt daarom ook gezien als de Vader des Vaderlands.

We zijn naar het plaatsje Midreshet Ben Goeirion gegaan waar we het graf van Ben Goerion en zijn vrouw hebben gezien. Ben Goerion heeft in de nabijheid in het dorp Sde Boger gewoond. In Midreshet is een instituut gesticht dat de nalatenschap van hem uitdraagt.

In het dorp Midreshet, dat totaal geïsoleerd is, zijn alle benodigde voorzieningen aanwezig. Ook hier is het zo dat het dorp afgesloten kan worden met hekken. Er staan mooie moderne huizen en het is er ordelijk en netjes. Heel wat anders dan de Arabische dorpen en steden. Vanaf een plateau hadden een schitterend uitzicht (zie foto’s) op de woestijn.

Mizpe Ramon is een vrije jonge stad in de woestijn. Wij hebben een appartement aan de rand van het dorp en kijken uit op de uitzichttoren. Het uitzicht is dor en doods (allemaal stenen), en daarmee een tegenhanger van het appartement met groen uitzicht in het Noorden van Israel. De betekenis van de naam is; uitzicht over Ramon. De plaats werd in 1954 gesticht als een werkkamp voor industrieën in het kratergebied van Ramon. Het kamp raakte in verval en sinds de vrede tussen Egypte en Israel zijn er nieuwe ontginningen begonnen en is de stad weer opgeleefd. Er ligt een imposant kratergebied (30 x 8km, diepte 300m). De kraters zijn door erosie ontstaan.

Het huisje is mooi, maar was smerig. We hebben zelf het huis schoongemaakt om ons enigszins thuis te kunnen voelen. Inmiddels is een van ons door een stoel gezakt en is steel van de dweilstok al gebroken en de leuning van de bank ingedeukt.