21 maart 2019 bezoek aan Timnapark nabij Eilat

21 maart 2019 - Timna Park, Israël

Het Timnapark ligt op anderhalf uur rijden van Miszpe Ramon en de weg voerde ons door het woestijnlandschap met vergezichten, bergruggen, kloven en wadi’s en droge waterloopbeddingen, met een grote variëteit aan kleuren. Onderweg zagen we ook de palmplantages waar de palmbomen in rechte rijen zijn aangeplant.

Het Timnapark kenmerkt zich door eindeloze, adembenemende landschappen met een geschiedenis die teruggaat tot de tijd van de Farao’s die hun slaven kopererts lieten delven in dit gebied, waardoor er vele holten en gangenstelsels zijn ontstaan. Het is ook een onderdeel van het typische kraterlandschap en kent een soortelijke ontstaansgeschiedenis als de Makhtesh. Het park biedt een groot aantal wandelroutes, mountenbikeroutes en autoroutes, die gecombineerd kunnen worden met wandelingen naar bezienswaardigheden, zoals ondermeer; de spiraalheuvel, de champignon (paddestoelvormige steenmassa), de luchtbogen en oude mijnen, een bergwandinscriptie (14e en 12e eeuw voor Christus), de pilaren van Salomon en de tempel van Hathor (Egyptische godin Hathor) en een reconstructie van de tabernakel (Oudthestamentische mobiele tempel voor de priesterdienst). Wij hebben een aantal bezienswaardigheden bezocht en daarbij ook korte wandelingen gemaakt.

Een van de wandelingen betrof het bezoek aan de mijnen en aan de natuurlijke rotsbogen in de bergwanden. Hiervoor moesten we tussen steenformaties heen klimmen en afdalen op smalle richels langs bergwanden.  Het korte tracé was afgezet met stalen hekwerken en was voorzien van stijgbeugels, anders waren we niet in staat geweest de wandeling te doen. De zandstenen bogen zijn door de natuur ontstaan. In de buurt vindt men ‘s-werelds oudste kolenmijnen. Kopererts was het eerste metaal dat door de mens is gewonnen,  geproduceerd (koper) en gebruikt.

We hebben ook de wandinscripties gezien, althans wat er van over was. De aftekening was heel slecht zichtbaar.

De tabernakel, de voorloper van de tempel in Jeruzalem. Dit is een van de bijzondere plekken in Israel, waar men een compleet, precies en authentiek, model vindt (ware grootte) en precies in de kleuren van de oorspronkelijke tabernakel. Deze tabernakel begeleidde de kinderen Israëls tijdens hun woestijnreis van Egypte naar het beloofde land. Nadat Mozes instructie van God had gekregen heeft men de bouw van de tabernakel en alle voorwerpen gemaakt en is de priesterdienst gestart.
De priesterdienst houdt verband met de interactie tussen God en de Israëlieten en het verzoenen (bedekken) van de zonde van de mens door God. In de tent vindt men een model van het altaar, het koperen wasbekken, de tafel van de toonbroden, de menora (kandelaar), de ark van het verbond (bewaarplaats van ondermeer de 10-geboden en de priesterlijke gewaden. In de Bijbel kan met lezen hoe de priesterdienst er aan toe ging, daarin is ook heel precies omschreven hoe de tabernakel vormgegeven moest worden. De priesterdienst is aanvullend op het Joods gegeven van de priesterdienst, ook een voorafschaduwing van het offer van Jezus Christus. Een gids lichtte alle facetten van de tabernakel toe en de gebruiken van de priesterdienst met de bijbehorende symboliek.

Op de terugweg zagen we de ondergaande zon, die het landschap bijzonder kleurde. We waren net voor het vallen van de avond thuis. Op de parkeerplaats van de supermarkt kwamen we toevallig onze gids tegen die morgen met ons een tocht met zijn jeep gaat maken.  Een tocht naar oases.