23 maart 2019 van Mitzpe Ramon naar Arad

24 maart 2019 - Arad, Israël

Vanmorgen vroeg naar de klif gelopen om nog een keer de schoonheid van de klif te bekijken en nu in het morgenlicht. Het was bewolkt, dus de belichting was niet zo scherp als overdag. We hebben ibexen gezien met jongen. We zijn via de Albertpromenade naar het bezoekerscentrum gelopen en hebben genoten van de rust en de zachte ochtendlucht.

We hoefden pas om 12.00 uur het appartement te verlaten, dus konden we op ons gemak ontbijten, koffiedrinken en de koffers en de auto inpakken. Rond 12 uur reden we weg en zagen we op onze weg stilaan het landschap iets vergroenen.

Hier in Arad is het landschap groener. Arad ligt op de grens van de Negev-woestijn en de woestijn van Judea. Voordat we ons meldden bij ons appartement zijn we naar Tel Arad gegaan. Ook een van de nationale parken waar we al vaker parken van hebben bezocht. We hebben een voordeeltoegangskaart voor bijna alle nationale parken.

Het betrof de restanten van een benedensstadje en een burcht op de heuvel. De archeologische restanten, de muren en funderingen zijn gedeeltelijk gereconstrueerd en omvatten resten van de tijd dat de kanaitische volken daar huisden, voordat ze vermoord of verdreven werden door het binnentrekkende volk van Israel. Verder zijn er sporen uit de Bijbelse tijd en sporen van de Arabische periode (Islamieten). In de benedenstad waren sporen van een dubbele tempel met altaren (heidense godsdienst) en in de burcht waren restanten van een Joodse tempel die op last van koning Hizkia met zand onklaar is gemaakt wegens het contreren van de eredienst (tempeldienst) in Jeruzalem.

Ons appartement is groot, schoon en fris, alleen de slaapfaciliteten zijn minder. Een slaapplek is in de woonkamer waar de bank uitgetrokken kan worden tot een tweepersoonsbed. We zitten op acht hoog en we hebben een fantastisch uitzicht op de wildernis en de heuvels van de omgeving. We hebben de plannen voor zondag besproken en hebben via de Nederlandse Netflix weer gekeken naar een aflevering van een serie over orthodoxe Joden in Jeruzalem (Shtisel). Een serie over een fictieve familie binnen de Joodsorthodoxe wijk in Jeruzalem.  Hun wel en wee wordt getoond en de in onze ogen absurde manier van leven, denken en doen. Het draait om de hoofdpersoon, een naïeve jonge Rabijn (begin twintig) die verliefd is op een tweevoudige weduwe van tegen de veertig met een zoon. Hij geeft de zoon les. Zijn familie dwingt hem om via een koppelaar een jonge bruid te zoeken.

Hij ontmoet een meisje van 19 jaar en de verloving vindt na twee ontmoetingen plaats. De verloving eindigt dan ook weer omdat hij toch indirect tegen zijn toekomstige schoonvader zegt dat zijn hart er niet in is. Zijn zwager neemt de kuierlatten en verlaat zijn gezin met valse voorwendselen en gaat naar Argentinië en legt daar zijn orthodoxe levenswijs af, om als normaal mens een nieuw leven te beginnen. De serie toont op grappige wijze de problemen waar een ieder tegen aanloopt om toch vooral te voldoen aan de verwachting en sociale controle uit het orthodoxe milieu.