Donderdag 24 juni 2021

27 juni 2021 - Tienray, Nederland

Het weer was goed om te wandelen, bewolkt en zo nu en dan prikt de zon fel door het wolkendek. We hebben een route gelopen via de bossen en heide achter onze camping naar Tienray en via het agrarische gebied weer terug naar Swolgen. We genieten enorm van de wisselende natuur in het natuurgebied Schuitwater.

We zijn langs o.a. het oude treinstation van Tienray gelopen en langs de straatweg naar de kerk van Tienray, waar zich een nagebouwde Loudesgrot bevindt. Een kopie van de grot in Lourdes, waar Maria is verschenen aan een tienermeisje een plaats die in de loop der jaren uitgegroeid is tot een bedevaartplaats. Ook Tienray was, door de kopie, voor veel katholieken uit Nederland en Duitsland tot een bedevaartsplek geworden. De trein bracht de bedevaartgangers naar Tienray en volgens de verhalen werd er luid gezongen en gebeden in de trein onderweg naar Tienray. De tijden zijn veranderd, geen bedevaartgangers meer, het klooster is verlaten, de zusters zijn weggetrokken. Geen bedevaartgangers die met eenparige verwachting samen opweg gaan naar hun doel. Ik stel me zo voor dat dat enigszins te vergelijken is met een horde voetbalfans die naar een stad reizen waar hun club moet spelen.

De kerk waar zich de grot bevond is, je raadt het al, door de Duitsers ernstig beschadigd, wonder boven wonder is de Lourdesgrot grotendeels gespaard gebleven en heeft in de nieuwe kerk opnieuw een plaats gekregen. De grot is pure kitsch en je begrijpt als niet katholiek niet, dat daar zo’n religieuze aantrekkingskracht vanuit gaat. Maar ook ik heb mijn overdenking gematerialiseerd door het opsteken van een kaarsje. Dus zo zie je maar, het concept werkt nog altijd.