Maandag 21 juni 2021

21 juni 2021 - Arcen, Nederland

Vandaag uitgeslapen en rond 12.00 uur pas ontbeten. Het weer is minder, het heeft vannacht veel geregend, het is bewolkt en grauw, maar niet koud. Goed weer om te wandelen, maar toch stond er iets anders op het programma. Een bezoek aan De IJsvogel, een watermolen en graanbranderij in Arcen. We zijn er met de fiets heengegaan. Met het veer zijn we overgestoken en op de plek, het dorpsplein, waar het gisteren zo ontzettend druk was, was het nu rustig.

Voorbij Arcen ligt de watermolen. De watermolen was tot 1928 in gebruik en is verlaten en in verval geraakt en verworden tot een ruïne. Het gebouw is tussen 1990 en 1993 weer opgebouwd. In 1994 was er de waternood waarbij het Maaswater ongekende hoogte bereikte. Alles stond onder water, zo ook de net gereedgekomen watermolen. Er is nu een korenmolen en een branderij in gevestigd, die een groot tal van likeurtjes en alle andere gedistilleerd maakt. We hebben een rondleiding gedaan door het pand en dit is besloten met een proefbankje van een vijftal drankjes. Dit is weer besloten met cappucino en pruimenvlaai met slagroom. Zo, beter kun je het niet treffen.

Terwijl we op het terras zaten arriveerde er een cameraploeg van Omroep Max. Ik meende Martine van Os al te herkennen. Zij gingen opnames maken. De zon was weer gaan schijnen en na een aantal uren in de watermolen te hebben doorgebracht zijn we nog even naar kasteel Arcen gereden. In Arcen hebben we de ruïne van een oud verdedigingswerk aan de Maas bekeken en vervolgens hebben we op een terras aan de Maas een coupe ijs genomen. Vanille- en citroenijs met warme frambozensaus met frambozen en slagroom. Na de oversteek met het veer zijn we via een omweg door de bossen weer naar huis gefietst.

Wat is de omgeving mooi, vooral de bossen met weiden, vennetjes en dennenbossen, een gevarieerd landschap. We staan inmiddels met slechts drie kampeerders op een grote camping, dus het is heerlijk rustig. We genieten van de rust en van onze vrijheid. Het wordt nu te fris om voor de tent te zitten, dus we trekken de boel naar binnen en drinken een kop koffie en lezen ons boek. Een ultieme vakantie-ervaring.