Vakantie 17 juni 2023 - 8 juli 2023 Polen

17 juni 2023 - Dresden, Duitsland

Na een zeer groot aantal weken droogte door de aanhoudende zon, eindelijk een verkwikkende regenbui in Dresden. Daar moet men zo lang voor rijden tegenwoordig.
We hebben een heel ontspannen reis gehad met weinig drukte op de weg en redelijk koel in de auto zo’n 23 graden. Ondérweg een aantal keren een halt gehouden op een parkeerplaats met koffie uit de kan en bolletjes uit de broodzak van J.

We hebben een mooie hotelkamer, klein, maar netjes en een goed bed. We hebben vanmiddag Dresden bezocht mét onze fietsen. Het centrum is prachtig, maar geheel gereconstrueerd. Veel gebouwen zijn in 1945 door bombardementen door de geallieerden vernietigd en van wat er restte is het centrum herbouwd; het operagebouw, de Frauenkirche, de bebouwing aan de Neumarkt. Het het is een façade. De gevels lijken oud, maar het casco is nieuw. De Frauenkirche is zowel intern als extern gereconstrueerd. Ik had de kerk graag vanbinnen gezien, maar dat was niet mogelijk.

We hebben pizza gegeten op de Neumarkt, op het terras en we hebben een ijsje als dessert gekocht in een smal straatje, echt super (soeper).

We zijn weer met de fiets naar het hotel gereden en gaan morgen verder naar onze eerste bestemming in Polen. De zon schijnt weer volop en moe en tevreden ploffen we op ons bed neer.

Nadere info: (bron wikepedia).

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleef Dresden in eerste instantie gevrijwaard van de geallieerde bombardementen. De eerste luchtaanvallen op de regio werden al in augustus 1944 uitgevoerd en de stad werd voorbereid op bombardementen. Bij de luchtaanvallen op Dresden werden in vier elkaar opvolgende nachtelijke aanvalsgolven van 13 tot 15 februari 1945 grote delen van het stadsgebied zwaar beschadigd door Britse en Amerikaanse bommenwerpers (met brand- en brisantbommen). Hierbij werd de historische binnenstad uitdrukkelijk getroffen en niet het grote kazernecomplex in het noorden van de stad, hoewel de geallieerden Dresden als militaire concentratie als hun oorlogsdoel aangaven.

DDR-tijd
In de periode van het socialisme werden veel overblijfselen van de zwaar verwoeste stad opgeruimd. Veel ruïnes in Dresden, waaronder de overblijfselen van de Sophienkirche, maar vooral ook de historische woningbouw, werden afgegraven of opgeblazen. Het historische stadscentrum werd daarbij van zijn kern ontdaan en voortvarend weer bebouwd. De omgeving van de Prager Straße had veel weg van een braakliggend terrein voordat zij in de jaren 60 van de 20e eeuw in socialistische stijl weer bebouwd werd.

Met name de historische monumentale gebouwen werden gerestaureerd respectievelijk volledig gereconstrueerd, zoals het Ständehaus (1946), de Augustusbrücke (1949), de Kreuzkirche (tot 1955), de Zwinger (tot 1963), de katholieke Hofkirche (tot 1965), de Semperoper (tot 1985), het Japanische Palais (tot 1987) en de beide grootste stations (deels doorlopend). Sommige van deze werkzaamheden duurden, als gevolg van de economische situatie van de DDR, decennialang en werden soms voor langere tijd onderbroken. Het slot was jarenlang gesloten en delen werden er gereconstrueerd (zoals de Stallhof). Pas vanaf 1986 begon de nog voortdurende wederopbouw. De ruïne van de Frauenkirche zou als waarschuwingsmonument tegen de oorlog op de Neumarkt blijven staan, maar van dat idee is men bekomen.

Terwijl de Theater- en Schloßplatz in 1990 zoveel mogelijk naar historisch voorbeeld werden bebouwd, bleef de Neumarkt volledig onbebouwd. De Altmarkt wordt daarentegen gekenmerkt door gebouwen uit het sociaal classicisme en door een architectuur en inrichting naar socialistische idealen (bijvoorbeeld het Kulturpalast). Sinds 2005 is alsnog het plein gereconstrueerd met als topper de Frauenkirche.

1. Zus:
    18 juni 2023
    Leuk verslag
    Genieten
  2. Agnita:
    18 juni 2023
    Wat een mooie foto's van de stad Dresden! Waren er geen mensen in de stad? Of heb je ze verwijderd van de foto?