Vakantie naar Noord Holland & Limburg

13 juni 2021 - Callantsoog, Nederland

Zaterdag 12 juni 2021

Na gisteren nog gewerkt te hebben, zijn we rond 11.00 uur vertrokken. Eerst langs moeder, om nog even met haar een kopje koffie te drinken. Ze zat op het terras van de Brasserie heerlijk in de zon aan een kopje thee. Ze was aangenaam verrast ons te zien. Ze had gewandeld met de medewerkster van WelZijn, die twee keer per week met haar aan de wandel gaat.

Vanuit Ermelo zijn we vertrokken, via Lelystad, waar de routeplanner ons een omweg liet rijden, terwijl we de route goed kennen. Hoe kun je je zo laten leiden door zo’n computer, tegen beter weten in. Is dit representatief voor de digitale overmacht die ons ongemerkt steeds meer in zijn greep krijgt? Langs de dijk naar Enkhuizen, altijd een prachtige rit met aan weerszijden alleen maar water zover het oog reikt.

We zagen ook de onlangs aangelegde Marker Wadden die uitbundig in bloei stonden. Langs Enkhuizen een B-weg (Westeinde) op die ons richting Hoogkarspel voert. Ik zei nog we moeten niet deze weg nemen, even verderop is een grote weg, deze weg voert ons alleen maar langs eindeloze lintbebouwing met een snelheidslimiet van 30km. Die vervelende routeplanner. Even bij de Aldi aangegaan voor de lunch en die onder Hoogkarspel genuttigd op een bankje. Toen toch maar de routeplanner opnieuw ingesteld, ja toen pas! Doorgereden meer Noord Holland in, meer naar het noorden en westen.

Dit deel van Noord Holland is wijds en kaal en rommelig en ook wel een beertje saai. Voorbij Schagen zagen we de duinen al liggen en al snel bereikten we de boeren camping. Een paardenbedrijf met een veldje met maximaal 8 staanplaatsen. De boerin is een aardig vrouw, die heel snel praatjes met je maakt. Ze ziet je als haar persoonlijke gasten en vraagt of je lekker geslapen hebt en loopt allen tenten en campers af. Wij zijn de enige met een tent, de overige zijn campers en caravans.

De tent opzetten ging heel moeizaam, het wilde maar niet lukken, terwijl we het andere jaren altijd in een halfuur doen. Pff wat een geklungel! Maar al met al de tent staat en we hebben een fijne plek. Pal achter een doorgaande weg, dus wel verkeerslawaai, maar ik vind dat geen probleem. De hebben heerlijk geslapen en vinden het fijn weer in ons tentje met onze campingbedoeninkjes bezig te zijn. Vanmorgen uitgeslapen tot 8.00 uur en heerlijk in de zon voor onze tent ontbeten. Vandaag gaan we Callantsoog ontdekken en vanmiddag naar T.M.  Gisteren hebben we boodschappen gedaan in Schagen, een mooie historische stad.

Er zijn hier volgens de folders prachtige fietsroutes, het ziet er veelbelovend uit. Ik ben gek op de duinen met zijn duinmeren beboste hellingen en daarachter de kust. In april stonden hier de velden in kleur, want dit is het bollengebied bij uitstek.