Vrijdag 29 maart 2019 Yad Vashem-museum

29 maart 2019 - Jeruzalem, Israël

Yad Vashem of Jad Wasjem is de officiële staatsinstelling van Israël voor het herdenken van de Joodse slachtoffers van de Holocaust en de redders van Joden. Yad Vashem betekent gedenkteken en de naam is ontleend aan Jesaja 56:5 in de Bijbel!

In de joodse religie is het van belang dat het lichaam van de overledene na de dood begraven wordt en dat het graf ongeschonden blijft. Van vele Holocaustslachtoffers zijn echter geen stoffelijke resten overgebleven. Daarom heeft Yad Vashem een "Hal van de Namen" die bedoeld is om niet alleen te laten zien welke personen zijn vermoord, maar ook in de plaats te komen van een graf.

De expositieruimte liggen onder de grond (symbool van een graf) en een lange betonnen gang (V-vorm) verbindt deze ruimten. Zie de foto van de maquette. De expositie toont veel voorwerpen die verband houden met de Jodenvervolging, alsook heel veel beeldmateriaal van overlevenden.

Het museum is groots opgezet en ligt in een parkachtige omgeving.

Het vertelt het verhaal van de vervolging de vernietiging en de bevrijding van het Joodse volk op een indringende wijze. Ook blijkt de tegenwerking die er na de oorlog is geweest bij het opnemen van ontheemde vluchtelingen.

Het was druk ondanks het feit dat we direct bij openingstijd ons gemeld hadden. We zijn met tram lijn 1 gegaan en hebben daardoor ook veel van de stad gezien.

Na afloop ging een ieder zijns weegs en wij hebben nog wat in de souvenirswinkeltjes rondgekeken en hebben koffie met patisserie gegeten. We zijn naar huis gegaan en zakken nu uit om energie te vergaren voor vanavond.

We hebben de klaagmuur bezocht. Het plein was druk en er waren op het voorplein ook soldaten, waarvan enige soldaten bevorderd werden. Een seremonie die besloten werd met zang en dans. We mochten niet fotograferen, maar dat hebben we toch gedaan. We hebben de stad doorgelopen en de straten waren mooi verlicht. Ondanks de sabbat waren er nog eetgelegenheden open. Op een pleintje hebben we koffie gedronken. Het was gezellig in de stad. Mensen zijn vrolijk en vriendelijk. Er hangt een fijne sfeer. We hebben de vakantie geëvalueerd. Het is ons goed bevallen. Het fijne is dat de sfeer altijd goed is geweest.