Woensdag 27 maart 2019 bezoek aan het Israëlisch Historisch museum

27 maart 2019 - Jeruzalem, Israël

De planning voor vandaag liep anders. De wegen van de groepsleden gingen vandaag op de individuele toer. Twee van ons zouden meegaan met iemand die ondersteuningsprojecten doet in de buurt van de grens met Gaza. Er waren al een aantal dagen onlusten en het was er onvoldoende veilig. We hadden aan het begin van de avond voorafgaand aan het bezoek onvoldoende duidelijkheid, dus van onze kant is het afgezegd.

De anderen gingen hun eigen weg naar de stad. Omdat door rugklachten het uitstapje van gisteren niet mogelijk was gebleken, was er behoefte om in een eigen tempo de door ons gisteren bezochte zienswaarddigheden te bezoeken.  Met zijn tweetjes zijn ze op pad geweest en hebben ze genoten van de eerste indruk die een bijzondere stad als Jeruzalem kan maken.

Het weer viel reuze mee, er was regen voorspeld, maar de zon scheen en de jas kon al snel uit toen we te voet van ons appartement naar het museum gingen. Het museum ligt in een parkachtige omgeving nabij de Knesset, het regeringsgebouw van Israel.

Het museumcomplex is enorm groot en ruim opgezet en bestaat uit meerdere paviljoens die zijn onderverdeeld in diverse expositiesecties en ruimten. In een rond paviljoen dat de schrijn van de Qumranrollen wordt genoemd liggen de Dode Zee-rollen die in 1948 zijn gevonden.

De eerste vondst is gedaan in een grot door een bedoeïene herdersjongen. De vondst omvatte o.a. een complete boekrol van het boek Jesaja, waar ondermeer in staat (Jesaja 66:8); Wie heeft zoiets gehoord, wie heeft iets dergelijk gezien? Wordt een land op een dag voortgebracht of een volk op eenmaal (in een keer) geboren?.....

Wat een bijzonderheid is, is dat de eerste van meerdere vondsten in de zelfde tijd is gedaan dat de staat Israel is uitgeroepen. Het boek Jesaja is gevonden in 1946/47 en heeft een profetisch aspect, juist in het laatste hoofdstuk. De vondst bevestigde de Joodse identiteit en wortels van hun cultuur, juist in het land van Israel.

Het museum heeft en aantal vaste exposities en een aantal tijdelijke. Wij kwamen voor de vaste expositie die de geschiedenis van de laatste 6000 jaar omvat. Onderverdeeld in de diverse tijdperken zoals bronstijd, ijzertijd, enz. We hebben de tijdlijn doorlopen vanaf de eerste vestiging van de mens in het gebied van Israel, tot aan de Byzantijnse tijd. De Islamitische periode hebben we overgeslagen omdat er geen tijd meer voor was. We hebbben zeker drie uur in het museum rondgehangen en nog niet alles gezien.

Buiten in het park bevindt zich een model op schaal van Jeruzalem in de tijd van Jezus. Hieruit bleek ook duidelijk hoe de stad van David tegen de oude stad is gelegen. Indrukwekkend om te zien en vooral hoe groot de tempel en het tempelcomplex is in relatie tot de stad.

Het tempelcomplex torent samen met de burcht uit boven de stad. We hebben nadien een bord soep en een kop koffie gedronken in het restaurant en hebben de bus genomen naar onze buurt. Op de Matane Yehuda-markt hebben we inkopen gedaan voor het avondeten. We hebben kip in gember/abrikozensaus gegeten met rijst. Bij de koffie was er overheerlijk gebak wegens de geboorte van een kleinzoon bij A en I.

Vanmorgen waren ze gebeld door hun zoon en was de verbazing groot toen bleek dat de boreling zes weken te vroeg was geboren. Niemand had de geboorte nu al verwacht. De dag kon niet meer stuk. In Jeruzalem liepen ze A nog tegen het lijf. Wat een verrassingen allemaal. Met een selfie van hen met A overtuigden ze ons van hun ontmoeting. De vervelende dag van gisteren is ruimschoots goedgemaakt.